Przedsiębiorcy mogą zostać zobowiązani do udzielenia rekompensaty klientom będącym konsumentami

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów („UOKiK”) na bieżąco monitoruje zgodność zachowań przedsiębiorców z zakazem praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Wydając decyzję w sprawie tego rodzaju praktyki, Prezes UOKiK, poza nałożeniem sankcji pieniężnej w wysokości do 10% rocznego obrotu przedsiębiorcy, może określić obowiązek usunięcia skutków naruszenia lub przyjąć od przedsiębiorcy zobowiązanie do podjęcia działań do tego zmierzających, w drodze tzw. rekompensaty publicznej.

Jak dowodzi jedna z ostatnich decyzji Prezesa UOKiK dotycząca praktyki stosownej przez jeden z banków, Prezes UOKiK coraz częściej stosuje ten środek eliminacji stwierdzonych naruszeń.

W toku wszczętego pod koniec grudnia 2014 r. postępowania UOKiK sprawdził procedury związane z rozpatrywaniem przez bank reklamacji oraz terminy udzielania odpowiedzi na reklamacje. Na podstawie zgromadzonego materiału dowodowego Prezes UOKiK stwierdził, iż bank naruszył  zasady przewidujące maksymalny termin 30 dni na udzielenie  odpowiedzi na złożoną przez klienta reklamację. Jak uznał Prezes UOKiK, długotrwałe rozpatrywanie reklamacji sprzeciwia się dobrym obyczajom i obowiązującym przepisom i jako takie stanowiło praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów.

Efektem postępowania prowadzonego przez UOKiK jest przyjęcie przez bank zobowiązania do zmiany praktyki i zrekompensowania strat konsumentom. Rekompensata zakłada zwrot przez bank 100 zł tym klientom, którym bank nie udzielił w terminie odpowiedzi na złożoną reklamację w latach 2012-2014.

Przyjęte zobowiązanie stanowi przykład zastosowania rekompensaty publicznej jako narzędzia zmierzającego do usunięcia trwających skutków praktyki. W wyniku przyjęcia przez przedsiębiorcę zobowiązania lub w drodze decyzji stwierdzającej naruszenie Prezes UOKiK nakłada na przedsiębiorcę obowiązek podjęcia określonych działań na rzecz konsumentów. Jak dowodzi dotychczasowa praktyka Prezesa UOKiK obowiązek ten może polegać na zwrocie pieniędzy, zapewnieniu dostępu do nowego kanału telewizyjnego lub umożliwieniu konsumentom odzyskania składki ubezpieczeniowej.

Wobec wzrostu liczby zjawisk antykonsumenckich identyfikowanych przez UOKiK w obszarze różnych segmentów działalności można spodziewać się w najbliższej przyszłości dalszego stosowania przez Prezesa UOKiK rekompensaty publicznej jako środka eliminacji skutków stwierdzonych naruszeń. Takie kierunek działań UOKiK świadczy o potrzebie bieżącego monitorowania i weryfikowania przez przedsiębiorców aktywności rynkowej w kontekście działań oddziałujących lub mogących oddziaływać na interesy konsumentów.