Przedsiębiorcy z troską obserwujemy ostatnie wydarzenia, w których część z was padła ofiarą oszustwa – sfałszowanej wiadomości z błędnym numerem konta lub adresem wysyłki towaru. Proceder ten staje się już powszechny. Prosimy o szczególną ostrożność podczas współpracy z kontrahentami. W rozwinięciu schemat działania oszusta.
Zmiana konta do dokonania przelewu:
- Przedsiębiorca dostaje informację o zmianie rachunku bankowego kontrahenta.
- Informacja o zmianie rachunku jest potwierdzana przez kontrahenta.
- Oszust przejmuje korespondencję pomiędzy stronami i podszywając się pod kontrahenta przesyła wiadomość e-mail z fałszywym numerem konta do wpłaty.
- Pieniądz wpłacane są na numer rachunku bankowego wskazany przez oszusta.
Zmiana adresu dostawy towaru:
- Kontrahent zamawia towar od Przedsiębiorcy.
- Oszust przechwytuje korespondencję pomiędzy stornami, wskazując adres, na który należy wysłać towar.
- Przedsiębiorca wysyła towar na fałszywy adres wskazany przez oszusta.
Z naszej praktyki wynika, iż największa liczba oszustw jest związana z wysyłką towaru lub zapłatą na zagraniczne konta bankowe, w szczególności jeśli chodzi o Francję oraz Włochy. Dlatego też zalecamy, aby dwa razy sprawdzić dane swojego kontrahenta przed wykonaniem danej czynności, bowiem odzyskanie wysłanego towaru lub przelanej kwoty pieniędzy może być bardzo utrudnione.