UOKiK na tropie kartelu w branży motoryzacyjnej. W tle kara w wysokości 678 mln euro nałożona przez włoski organ antymonopolowy na producentów samochodów.

W dniu 8 kwietnia 2019 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (dalej jako: „UOKIK” lub „Urząd”) opublikował na swojej stronie komunikat, w którym poinformował, że w wyniku prowadzonego postepowania antymonopolowego dotyczącego działań kluczowych przedsiębiorców z branży motoryzacyjnej ustalił, iż przedsiębiorcy dopuścili się wieloletnich praktyk ograniczających konkurencję. Urząd, będąc na tropie kartelu, wskazał w komunikacie, że w czwartek – 11 kwietnia 2019 r. odbędzie się spotkanie prasowe, na którym przedstawione zostaną szczegółowe informacje dotyczące prowadzonego przez UOKiK postępowania antymonopolowego.

Warto przy tym wskazać, że sprawa ta może mieć potencjalnie związek z postępowaniem prowadzonym przez włoski organ antymonopolowy (wł: „L’Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato”; dalej jako: „AGCM”), który w styczniu tego roku nałożył karę pieniężną w wysokości aż 678 milionów euro na czołowych producentów samochodów, w tym takich przedsiębiorców jak: BMW, Fiat-Chrysler, Ford, Toyota, General Motors, PSA (Peugeot i Citroen), Renault, Volkswagen oraz na Santander Consumer Bank i stowarzyszenia handlowe Assofin i Assilea, za prowadzenie kartelu kredytowego. Zgodnie z informacjami udostępnionymi przez AGCM, producenci samochodów i współpracujące z nimi banki, oferujące finansowanie klientom kupującym pojazdy, zostali uznani za winnych zawiązania kartelu funkcjonującego w latach 2003-2017 (źródło: http://www.ansa.it/canale_motori/notizie/attualita/2019/01/09/antitrust-multa-da-678-mln-a-case-e-finanziarie-auto_3a8b4f67-29e3-436e-b7a0-21dcba887e5a.html).

Zgodnie z informacjami podanymi przez AGCM, w latach 2003-2017 ww. przedsiębiorcy mieli podejmować działania wpływające na dynamikę konkurencji na rynku sprzedaży pojazdów, poprzez stosowanie specjalnych metod finansowania. Według AGCM, w branży motoryzacyjnej regularnie dochodzić miało do zawierania porozumień dotyczących wymiany wrażliwych informacji w zakresie ilości oraz cen sprzedawanych pojazdów. Zgłoszenie do włoskiego organu antymonopolowego w tej sprawie złożył Mercedes Benz Financial Services Italia, który w związku z ujawnieniem nielegalnego procederu otrzymał całkowite zwolnienie z obowiązku zapłaty kary finansowej (w ramach tzw. programu łagodzenia kar – ang. „Leniency”). Najwyższe kary nałożone zostały na Fiat’a oraz Volkswagen’a.

Według doniesień prasowych, sprawa ta może mieć związek z zapowiedzianą przez Urząd konferencją prasową, na której ujawnione mają zostać informacje dotycząc praktyk ograniczających konkurencję w branży motoryzacyjnej. W grudniu 2018 r. UOKIK zajmował się badaniem rynku dystrybucji i serwisu samochodów osobowych. W ramach prowadzonych analiz Urząd wysłał do przedsiębiorców zapytania. O szczegółach prowadzonego przez Urząd postępowania poinformujemy w kolejnym wpisie na naszym blogu.

Aleksandra Wajnert