UOKiK kwestionuje klauzule najwyższego uprzywilejowania

Zgodnie z ostatnim komunikatem zamieszczonym na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, UOKiK prowadzi aktualnie postępowanie wyjaśniające, którego celem jest zweryfikowanie działań stosowanych przez platformy internetowe oferujące zakwaterowanie (np. w hotelach, apartamentach). 

Stosując tzw. klauzule najwyższego uprzywilejowania (most-favored clauses, klazule MFN) w relacjach z przedsiębiorcami bezpośrednio świadczącymi usługi zakwaterowania (hotele, apartamenty), platformy gwarantują, że ceny tych usług zakupionych przez platformę będą niższe lub równe stawce stosowanej przez inny portal lub przez sam obiekt zakwaterowania.

Wobec faktu, iż  takie działania mogą powodować nieprawidłowości rynkowe UOKiK wezwał przedsiębiorców stosujących powyższe klauzule do ich dobrowolnego zaniechania.

Podejmując postępowanie na gruncie opisywanej sprawy UOKiK po raz pierwszy „wziął pod lupę” temat klauzul MFN, które w różnych formach wykorzystywane są dość często w praktyce obrotu gospodarczego.

Klauzule te zawierane są pomiędzy dostawcami i odbiorcami towarów lub usług. W swej podstawowej formie polegają na tym, że dostawca zobowiązuje się względem odbiorcy, że nie będzie oferował swoich towarów lub usług temu odbiorcy na warunkach odbiegających od dostępnych na rynku. W efekcie, towary lub usługi dostawcy dostępne  u danego odbiorcy muszą być sprzedawane po takiej samej cenie jak gdzie indziej.

Ocena na ile tego rodzaju klauzule są zgodne z prawem konkurencji stanowi przedmiot dyskusji i rozbieżności. Aktualna praktyka Komisji Europejskiej, jak również organów ochrony konkurencji m.in. w Niemczech, Francji, czy Szwecji wskazuje, iż klauzule MFN mogą być ocenione jako sprzeczne z prawem z uwagi na ograniczenie konkurencji na rynku, utrudnianie wejścia na rynek nowych przedsiębiorców, czy łatwiejszą koordynację zachowań pomiędzy konkurentami. Przykładem jest choćby  decyzja z 20 grudnia 2013 r., na mocy której niemiecki Bundeskartellamt zabronił stosowania tego rodzaju klauzul w umowach zawieranych pomiędzy platformą internetową HRS i hotelami (decyzja Bundeskartellamt w sprawie B 9 – 66/10).

W świetle powyższego, przedsiębiorcy zamierzający wprowadzić klauzule MFN powinni wykazać się duża ostrożnością i każdorazowo przeprowadzić ich ocenę prawną w kontekście przepisów prawa konkurencji.