Dnia 12 sierpnia 2017 r., z uwagi na implementację do polskiego prawa dyrektywy unijnej, weszło w życie rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 20 lipca 2017 r. w sprawie sposobu, trybu oraz warunków prowadzenia działalności przez towarzystwa funduszy inwestycyjnych (Dz.U. poz. 1444; dalej jako: „Rozporządzenie”). Z uwagi na stosunkowo krótki czas obowiązywania przepisów Rozporządzenia, wielu inwestorów nie zdążyło jeszcze zapoznać się z nowymi przepisami. Poniżej prezentujemy w skrócie najważniejsze zagadnienia wynikające z treści Rozporządzenia. Akt ten precyzuje w szczególności:
(i) pojęcie konfliktu interesów i zasady zawierania transakcji przez pracowników, członków zarządu oraz rady nadzorczej, towarzystwa albo przez inne osoby fizyczne pozostające z towarzystwem w stosunku zlecenia albo innym stosunku o podobnym charakterze,
(ii) wymagania w zakresie działania towarzystwa,
(iii) sposób działania systemu kontroli wewnętrznej, w tym systemu nadzoru zgodności działalności z prawem, systemu zarządzania ryzykiem oraz systemu audytu wewnętrznego w towarzystwie,
(iv) zasady postępowania towarzystwa w zakresie zarządzania portfelami,
(v) sposób prowadzenia ewidencji transakcji oraz dokumentacji źródeł będących podstawą decyzji inwestycyjnych,
(vi) sposób przechowywania i archiwizowania dokumentów i innych nośników informacji związanych z działalnością funduszy inwestycyjnych i towarzystwa,
(vii) warunki techniczne i organizacyjne prowadzenia przez towarzystwo działalności, o której mowa w art. 48 ust. 2a ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi.
Ministerstwo podkreśla, że najczęstszym błędem merytorycznym, jaki występuje przy ubieganiu się o udzielenie zezwolenia na wykonywanie działalności przez towarzystwo funduszy inwestycyjnych, jest fakt, iż osoby wchodzące w skład organów podmiotu ubiegającego się o udzielenie zezwolenia na wykonywanie działalności przez towarzystwo funduszy inwestycyjnych nie spełniają wymogów ustawowych. Jako przykład można wskazać, iż często zdarza się, że osoby wchodzące w skład zarządu TFI nie legitymują się co najmniej 3-letnim stażem pracy na kierowniczym lub samodzielnym stanowisku w instytucjach rynku finansowego lub pełnieniem przez ten okres funkcji w organach tych instytucji. Innym przykładem jest fakt, że osoby wchodzące w skład rady nadzorczej TFI nie posiadają wyższego wykształcenia. Ponadto, załączane do wniosku informacje o działalności podmiotów są często nierzetelne, zbyt ogólne lub niepełne.
Aleksandra Berger