Przedsiębiorcy mają czas na przerejestrowanie spółki z RHB do KRS do końca 2015 r.

Należy pamiętać, że godnie z art. 7 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. przepisy wprowadzające ustawę o Krajowym Rejestrze Sądowym (dalej jako: „Ustawa wprowadzająca”) , podmiot podlegający obowiązkowi wpisu do rejestru przedsiębiorców, zgodnie z przepisami o KRS, wpisany do innego rejestru sądowego na podstawie przepisów obowiązujących przed 2001 rokiem, jest obowiązany do złożenia wniosku o wpis do rejestru przedsiębiorców KRS. Kolejna nowelizacja wspomnianej ustawy, która weszła w życie 1 stycznia 2015 r. przypomniała przedsiębiorcom, że termin ten mija już 31 grudnia 2015 r., oraz częściowo rozwiała wątpliwości związane z procedurą likwidacyjną „martwych” spółek.

Zgodnie z dodanym art. 9 ust. 2a Ustawy wprowadzającej podmioty podlegające obowiązkowi wpisu do KRS, które były wpisane do rejestru sądowego na podstawie przepisów obowiązujących do dnia wejścia w życie tej ustawy i które do dnia 31 grudnia 2015 r. nie złożyły wniosku o wpis do rejestru, uznaje się za wykreślone z rejestru z dniem 1 stycznia 2016 r. Obecnie nadal bowiem istnieją spółki, które figurują w RHB, mimo że nie prowadzą aktywnej działalności, pomimo posiadania znacznego kapitału. Zgodnie z wprowadzoną regulacją majątek ten po dniu 31 grudnia 2015 r. przejdzie na Skarb Państwa z mocy prawa, który jednocześnie przejmie odpowiedzialność względem wierzycieli zlikwidowanej spółki w okresie roku od jej likwidacji. Wskazany sposób zakończenia bytu prawnego podmiotu nieprzerejestrowanego z RHB, będzie niekorzystny dla wspólników spółki, zostaną oni bowiem pozbawieni prawa do udziału w majątku likwidacyjnym nieprzerejestrowanej spółki.

Wydaje się, że ustawodawca chcąc definitywnie zamknąć temat dyskusji, w zakresie bytu podmiotów nieprzerejestrowanych z RHB do KRS poprzez wprowadzenie komentowanej nowelizacji dolał tylko oliwy do ognia, w zakresie oceny słuszności proponowanych rozwiązań. Nie otwierając szerszej dyskusji w tym temacie, można tylko na marginesie wskazać, że wprowadzona konstrukcja odpowiedzialności skarbu państwa oraz ustawowe przejęcie majątku przedsiębiorcy nieprzerejestrowanego wymaga głębszego uszczegółowienia, w oparciu o uwzględnienie interesów wierzycieli wykreślonej spółki, jakim może być np. rozważenie wprowadzenia obowiązku ogłoszenia o fakcie wykreślenia z mocy prawa w Monitorze Sądowym i Gospodarczym (na wzór rozwiązań z procedury likwidacyjnej spółek kapitałowych), oraz doprecyzowania korelacji wskazanych przepisów, z innymi instytucjami prawa spółek, a w szczególności z modelem odpowiedzialności członków zarządu spółki kapitałowej z art. 299 KSH.