Ustalanie cen odsprzedaży z kontrahentami narusza prawo konkurencji

W ostatnich decyzjach Prezes UOKiK potwierdził ponownie stanowisko, iż uzgadnianie pomiędzy producentem i dystrybutorem ceny odsprzedaży stosowanej przez dystrybutora stanowi praktykę sprzeczną z prawem konkurencji. 

W badanej sprawie praktyka ta polegała na ustalaniu cen minimalnych, poniżej których dystrybutorzy nie mogli sprzedawać towarów, jak również stosowaniu „rekomendacji cenowych”, które w rzeczywistości oznaczały dla dystrybutorów obowiązek stosowania ceny na ustalonym przez producenta poziomie.

Producenci monitorowali ceny stosowane przez dystrybutorów. W przypadku stwierdzenia, iż ceny stosowane przez nich (np. na aukcjach oraz stronach internetowych) nie odpowiadały cenom proponowanym lub stosowanym przez producenta, producent dyscyplinował dystrybutorów do zmiany polityki cenowej. Działaniom tym towarzyszyły zastrzeżenia producenta, iż brak odpowiedniej reakcji ze strony dystrybutorów, powodować będzie sankcje polegające na odmowie udzielenia rabatów lub  odmowie sprzedaży produktów.

Efektem stosowania opisywanych praktyk było ograniczenie konsumentom dostępu do produktów po niższych cenach niż ustalone oraz uniemożliwienie dystrybutorom prowadzenia między sobą konkurencji cenowej.